שיטת הסכמות- מילה זו מילה

כאשר בונים "סיכום על" [סכמה]  של החומר, חשוב מאד להקפיד על כל מילה.

כל מילה אשר אני בוחר להעלות ל"סיכום העל" היא בעלת משמעות רבה.

במידה ואנו רוצים לקלוט את המידע באיכות וברמת מהירות מקסימלית- יש להשקיע יותר זמן בכתיבת הסכמה.

אם רוצים להכין אותה במהירות - זה יבוא על חשבון האיכות - וחבל.

לכן יש להקפיד על מספר דברים.

1. לכתוב בדיו איכותית.  דיו איכותית  תשאר לאורך זמן  באופן ברור.

סיכומי העל אותם בונה התלמיד ילוו אותו בהמשך דרכו במבחני הבגרות או במבחנים הבאים שיכללו חומר מהעבר.

לעיתים קרובות יושבים מולי תלמידים שמתלוננים ש"החומר הוא גם על כל מה שלמדנו בשנה שעברה". לשאלתי  "איזה חומר זה?" איפה הוא? רבים מהם מרימים עיניים לשמיים בשתיקה.

לכן, סכמה שתיכתב בדיו איכותית ולא בעיפרון או עט חלש תחזיק מעמד ותלווה את התלמיד בביטחה בהמשך דרכו.

2. כתיבה על דפים לבנים בלבד.

הסיבה היא שמדובר בכוח הניגודיות. קונטראסט.

שחור/כחול על גבי לבן בולט יותר, ברור יותר וקריא יותר. 

זה תורם ליכולת הריכוז וההבנה.

טכסט הכתוב בדיו לא ברורה על דף צבעוני מעייף את העין ופוגע בריכוז.

3. כתיבה בכתב ברור. פשוט להתאמץ יותר בכתיבה מתוך מודעות ותשומת לב.

חשוב שהתלמיד ייתן תשומת לב לכתיבת המילה מתוך הבנה שהוא יחזור לסיכום הזה בעתיד. חשוב, שכשיחזור לסכמה בעתיד  לא יהיה לו צורך להקדיש זמן ומאמץ כדי לפרש את הכתוב.

במידה ומשמעות המילה לא תהיה לו ברורה או שיהיה קושי לקרוא את הכתוב- זה  יעמיד במבחן את רצונו ונכונותו להמשיך בלמידה.

4. יש להפריד כל אות מרעותה.

איני ממליץ על כתיבה בכתב מחובר

אחד הדברים שמחדדים הבנה של טקסט זו ההילה הלבנה של הדף המקיפה כל אות.

רובנו לא מתייחסים לכך בקריאה שוטפת אך זה קיים ומשפיע.

כתב מחובר-קשה להבנה ואילו אותיות, העומדות בפני עצמן, שאינן מחוברות- ברורות יותר וקלות לפיענוח ולהבנה.

מוחנו האנושי מסוגל לפענח אותיות מופרדות במהירות רבה פי כמה מכתב מחובר.

מטרתנו היא להבין את הכתוב מייד. אנו לא רוצים להיאבק ולבזבז זמן מיותר בעת למידה ושינון.

זיכרו! ככל שהאות עבה יותר ומופרדת יותר- היא ברורה יותר.

5. כתב יפה. 

כתב יפה מושך את העין. הוא מעורר חשק לקרוא. הוא גם יוצר מוטיבציה לקרוא וגם מאפשר לי לקרוא.

יש להתאמץ ולכתוב יפה. בלי להתעצל. כך, לא רק שנבין מייד מה כתבנו אלא בטווח הארוך זה יאפשר לנו לקלוט 80% יותר חומר ולהתגבר עליו.

6. שורות ישרות.

תפקיד המילים והשורות הוא להעביר לנו מידע. 

תפקידם להיות מסודרות, בקווים אופקיים חסרי תנועה ופאסיביים.

סידור הטקסט  בטורים, בקווים אנכיים, בצורות גאומטריות שונות ובמסגרות קבוצתיות נותן למילים כוח תנועה.

7. בחירת המילים נבונה.

כאשר תלמיד מקבל חומרים רבים ללמידה[סיכומים מוכנים מהמורה /מחברת/ ספר ועוד]  עליו להחליט מה הוא מעלה לסכמה. עליו להעלות כמה שפחות מילים אשר יסבירו לו ויזכירו לו באופן הכי ברור וחד את החומר.

כאן נדרשת יכולת העיבוד של החומר.

מה אני מעלה ל"סיכום העל"? האם המילה הזו, המשפט הזה- מועילים לי? במה?

8. בלי מחיקות.

חשוב שהסכמה תהיה "נקייה". בלי מחיקות מיותרות. לכן חשוב גם לחשוב טוב לפני הכתיבה ולהשתמש בטיפקס במידה וטעינו.

כשאקרא את החומר על מנת לשנן- לא אשקיע מאמץ, אנרגיה או משאבים כדי להבין, להיזכר או כל דבר אחר סביב המחיקה או הקישקוש.

 

 

 

"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל ימי חייו"