הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה

ב "יובל הנתיב שלך להצלחה" אני מתמקד בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה בתחום של מקצועות מרובי מלל. אני עושה זאת באמצעות אסטרטגיית למידה המכונה "שיטת הסכמות" המיועדת להשגת מטרות לימודיות בצורה יעילה, פרקטיות, ברורה ואפילו מהנה. "שיטת הסכמות" מתאימה לילדים מכיתות ו' ואילך אשר מתמודדים עם הצורך לסכם ולשנן כמויות הולכות וגדלות של חומרי לימוד.

חשוב לדעת!

תהליך רכישת מיומנות למידה למקצועות רבי מלל ב"שיטת הסכמות" הינו תהליך הדרגתי הלוקח זמן [כ-10- 15 מפגשים].  רכישת מיומנות הכנת הסכמות תביא לכך שהתלמיד ידע איך ללמוד פעם אחת ולתמיד ותפתור אותו מהצורך להיעזר במורים פרטיים בהמשך דרכו במקצועות מרובי מלל. מומלץ לפנות ולהגיע ל "יובל הנתיב שלך להצלחה"  מספיק זמן  לפני שנכנסים לתקופת למידה משמעותית ולחוצה כמו בגרויות ומבחני סימסטר.

מה היא הוראה מתקנת? 

 הוראה מתקנת היא תחום בעולם החינוך אשר עוסק בטיפול בבעיות שונות הקשורות לתהליך הלמידה באמצעות שימוש בשיטות וטכניקות הוראה  אישיות. ההוראה המתקנת מכוונת לצרכי תלמידים שאינם  מצליחים  לתפקד בהתאם למצופה מהם על פי רמתם השיכלית,  הרגשית או התקשורתית ואינם עומדים  בנורמת  ההישגים הלימודיים בכיתתם עקב קשיים הייחודיים להם. הוראה כזו - מתקנת תפיסות שגויות של התלמיד, שגיאות  בדרכי פעולתו  מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו ועוד.  קבלת הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד ולהוביל לשיפור משמעותי בהישגיו האקדמאיים. ההוראה המתקנת פועלת תוך דגש על הקניית אסטרטגיות יעילות לעבודה. הוראה מתקנת היא הוראה פרטנית, כוללנית ודמויית-סליל המיועדת לתלמידים עם צרכים מיוחדים ממגוון סיבות, כגון: לקות למידה, לקות שפה, הפרעת קשב ועוד. היא ממוקדת בתלמיד יחיד גם אם הוא יושב בקבוצת לימוד או בכיתה רגילה, ומתייחסת למכלול המרכיבים של יכולות התלמיד תוך התחשבות בהבדלים בין אישיים ולכן דורשת יצירתיות רבה. ההוראה המתקנת חוזרת על עצמה באופן ספיראלי תוך עלייה ברמת המורכבות של המטלות ובמידת העצמאות של התלמיד. ההוראה המתקנת עושה שימוש גם בתרגילים, משחקים וחידות. המשחק יכול להשתלב בכל שלבי הלמידה והוא יכול לשמש המשמשים כדרך מהנה ומעוררת מוטיבציה לצורך הקנייה, יישום ותרגול של החומר הנלמד באופן פעיל. למידה דרך משחק היא יעילה יותר משום שהיא מזמנת למידה טבעית. באופן זה המטרות הלימודיות מושגות בדרך עקיפה. בנוסף, למשחקים יכולה להיות גם תרומה חשובה לבניית הביטחון העצמי. אופן בחירת הפעילות הוא גמיש ומותאם למטרת הלמידה ולמאפייני התלמיד, כמו: גיל, יכולת, אופי,  תחומי עניין ועוד

על מנת לפתח "לומד עצמאי"  חשוב שתלמיד יהיה מעורב בלמידה פעילה של החומר ואינו משמש רק כשומע פאסיבי [הוא יקרא את הטקסט, יחלק אותו לפסקאות, ימצא רעיונות מרכזיים, ישאל שאלות, יסכם, ידע לשנן ועוד.]
כאשר הלמידה היא פעילה התלמיד  מבין וזוכר טוב יותר את הנלמד.  למידה פעילה משפרת את יכולת השליפה של מידע שהתלמיד היה שותף ביצירתו.
למידה ותרגול של אסטרטגיות למידה מאפשרות לכל ילד להיות ממוקד, יעיל ולהגיע לתוצאות גבוהות המשקפות את רמת הידע שלו ואת יכולותיו
 
  מטרות ההוראה המתקנת כוללות:
 
   1. היבטים של מיומנויות אקדמיות (כמו פיתוח מיומיונות למידה, פיתוח דרכים לעקיפת הקשיים, העשרת הידע הכללי ופיתוח דרכי חשיבה)

   2. עידוד ההתנהגות חיובית, העלאת המוטיבציה הפנימית ללמידה, פיתוח מודעות עצמית, קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי חרף הקשיים הריאליים.

מטרתי היא שבסוף התהליך הלומדים ישפרו את זכירת החומר הנלמד, ישפרו את יכולת הוצאת העיקר מן הטפל, ידעו לתכנן ולארגן את החומר הנלמד ומכאן ישפרו את יכולתם  לענות נכון על שאלות שנשאלות.

הקנייה של  "שיטת הסכמות" יכולה לאפשר לתלמיד להתמודד באופן עצמאי יותר עם שיעורי בית והכנה לבחינות.. בדרך זו ניתן לצמצם את התלות של התלמיד בהוריו ולמנוע מתחים משפחתיים  סביב הנושא

אסטרטגיית  הלמידה ב "יובל הנתיב שלך להצלחה"
כאמור אנו מאמנים את התלמיד כיצד ללמוד ב"שיטת הסכמות".
אסטרטגיות למידה זו  מהווה מערך תכנוני וחשיבתי המסייע בהשגת מטרות לימודיות.
אסטרטגיה לימודית זו כוללת שלב אסטרטגי, יישומי ובקרתי תוך ארגון מחשבות לאורך כל הלמידה.
אסטרטגית למידה זו יכולה להיות קשורה באופן ישיר למשימה הלימודית, ויכולה להיות בתור עזר חיצוני שיכול להתנהל באופן עצמאי, גם בלי קשר למשימה הלימודית עצמה. 

"שיטת הסכמות" מייעלת את תהליך הקידוד של הזיכרון. שיטה זו כוללת את ארגון  החומר הנלמד, יצירה של משמעות, הפעלת רמות עיבוד גבוהות, קישור לידע קודם, הישענות על הקשר וחשיפה רב-חושיות. החשיפה הרב חושית חשובה משום שעצם ההפעלה של חושים רבים יותר בזמן הלמידה מעלה את הסיכוי לזכור את החומר הלנמד.

הצורך

הצורך בהוראה מתקנת נובע מכך שבחברה המערבית המודרנית יש להשכלה כבסיס  חשיבות רבה בקביעת מעמדו הכלכלי  והחברתי של האדם. שנות בית הספר  הן השנים שבהן האדם מפתח את אישיותו  ומכין עצמו להשתלבות בעולם העבודה. לכן, להתנסות הארוכה של האדם עם המוסדות החינוכיים  מגיל גן ועד תיכון ישנה השפעה רבה על עתידו, רווחתו ואיכות חייו.  ילד אשר מגלה קשיי לימוד וסובל מלקות למידה או הפרעת קשב המונעים ממנו להתקדם עם בני כיתתו עלול לחוות כישלונות חוזרים שיטפחו בו יחס שלילי לעצמו ודימוי עצמי נמוך בעקבות המפגש התדיר עם כישלונות תיסכולים ואכזבות.

אופי העבודה

  • בניית תוכנית עבודה פרטנית תקופתית - תוכנית מסוג זה מכונה במשרד החינוך  "תכנית למידה אישית" או "תכנית חינוכית יחידנית".

  •  תוכנית העבודה ב "יובל הנתיב שלך להצלחה"  כוללת תרגילים לפיתוח ושיפור כישורי חיים רבים. התרגילים  מועברים בצורה כיפית וחווייתית.

  • תוכנית נכונה ויסודית של הוראה מתקנת במסגרת פרטנית או במסגרת של קבוצה קטנה, יכולה לשנות את הגישה של הילד ללימודים לחלוטין. שיפור יכולותיו עשוי לשפר גם את הבטחון העצמי שלו ולהעצים את תפקודו בכיתה ואף בתחומי חיים נוספים.

ב" יובל הנתיב שלך להצלחה"  אני שם דגש מיוחד על העצמה והעלאת תחושת המסוגלות האישית של הילד באמצעות תרגילים רבים.  אני מאמין שקיימת חשיבות גבוהה ליצירת פניות רגשית אצל הילד וכשזו מושגת, ניתן להגיע ללמידה יעילה ומשמעותית בזמן קצר יותר. במהלך המפגשים אנו נתמודד עם חומרים הלקוחים מחייו הפדגוגיים של התלמיד. במידת הצורך נארגן יחד את חומרי הלימוד, נסכם יחד חומרים למבחן, נשנן יחד, נפתור בחינות, נפחית חרדות באמצעות תרגילים שונים תוך היצמדות לשיטה מנצחת. לאחר תהליך אחד כזה או שניים ירכוש התלמיד את המיומנות הנדרשות פעם אחת ולתמיד ויעלה על הנתיב שלו להצלחה.

התאמת הסביבה הלימודית

כמו שיטת ההוראה גם סביבת העבודה צריכה להיות מותאמת לכל תלמיד באופן אישי. עבור תלמידים המתקשים להתעלם ממסיחים יש לצמצם את מידת הגרייה ככל הניתן ולהימנע מלהציף את התלמיד ב"גירויים"  שיעוררו את סקרנותו וימשכו בקלות את תשומת לבו (כמו קישוטים צבעוניים ורעשי רקע שונים). זו הסיבה שההלימודים בכפר הרי"ף מתקיימים בכיתה ייעודית, קטנה, מנוטרלת ממסיחים ורעשים. 

הערך המוסף : פיתוח יכולת למידה כללית

ב"שיטת הסכמות"  של "יובל הנתיב שלך להצלחה" עושים שימוש בדרכים מגוונות לפיתוח יכולת הלמידה הכללית:

  • פיתוח מטא קוגניציה לצורך הקניית יכולת בקרה וגיבוש סגנון למידה יעיל המותאם אישית ללומד.

  • הטרמה - הכנת הלומד לקליטה של מידע חדש על ידי הצגת רמזים מטרימים (מקדימים) לצורך העלאת השערות בנוגע לתוכן והטקסט הצפוי הקלה על הבנתו.

  • עידוד למידת חקר - על ידי שימוש בניסוי, טעייה והסקת מסקנות.

  • שאיפה לעיבוד מעמיק של מידע - אופן עיבוד החומר  משפיע על היכולת לשלוף אותו, כך שעיבוד מעמיק יותר משפר את יכולת השליפה שלו, גם ללא התכווננות מודעת לזכור את המידע. 

  • הקניית כלים לארגון מידע - כמו טבלאות, סכמות, מפות חשיבה ומפות מושגים.

  • פיתוח יכולת הכללה -מאפשרת יישום של הלמידה במצבים חדשים בעלי אופי דומה.

  • עזרי  זיכרון - יכולים לסייע בשימור הידע והפנמת העובדות הנלמדות בזיכרון לטווח ארוך

המאפיינים של אסטרטגיית למידה ב "שיטת הסכמות" :

  • 1. יעילות. שיטת הלימוד הזו הוכחה כפרקטית, ברורה ופשוטה להבנה אצל עשרות ומאות תלמידי תיכון וסטודנטים.

  • 2. הכללה - האסטרטגיה רחבה וכוללת התארגנות ללמידה [נפשית, פדגוגית ופיסית],  סידור וארגון חומר, מיומנויות סיכום, הבנת הנקרא, שינון, זיכרון, עיבוד מידע ותהליכים מטה קוגנטיביים.

  • 3. הנמקות - כל שלב באסטרטגיה הוא בעל סיבה ברורה לקיומו ומהווה בסיס איתן לשלב הבא.

"שיטת הסכמות" מהווה שילוב של 3 תחומים:

1. אסטרטגיות מטא-קוגניטיביות - אסטרטגיות שמטרתן תכנון וכיוון הלמידה.

2. אסטרטגיות קוגניטיביות - אסטרטגיות שנותנות דרכים מודעות בגישה ללמידה

3. אסטרטגיות חברתיות - שמטרתן היא למידה באמצעות אינטראקציה עם אחרים

למי מיועדת התכנית?

הוראה מתקנת מתאימה  לילדים בעלי ליקויי למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז כמו כן היא מתאימה לילדים מכיתה ו' ואילך  המתקשים בתחומים לימודיים כגון: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, שינון, ניהול זמן, התארגנות ללמידה וכן לתלמידים הזקוקים להקניית אסטרטגיות למידה מתאימות למתקשים במקצועות רבי מלל (היסטוריה, ספרות, גיאוגרפיה וכד'), בהתארגנות ללימודים, הכנת שיעורי בית, לימוד למבחנים ועוד.

מתי מומלץ לפנות?

כאשר הילד מגלה קושי בהסתגלות למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית 

כמה זה עולה?

250 ש"ח כולל מע"מ למפגש אישי בן 60 דק'

"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל ימי חייו"